Styrker ved FTL træning
Processerne
Informations-indsamling
Det bliver tydeligt – også for barnet – at informations-indsamling er en aktiv proces
Tempoet sænkes
De kognitive processer bliver automatisk gjort langsommere.
Synlige tænkeprocesser
Man kan lettere se de kognitive processer i funktion – og identificere nedsat funktion.
Samspillet
Kontakt
Træningen giver optimale muligheder for samtidig at være i kontakt med barnet, iagttage barnets kognitive processer og guide barnets tænkning og problemløsning.
Åbenhed
Barnet oplever naturligt et behov for at tage mod guidning og mediering – og har lettere ved at tage mod støtte.
Bevidst læring
Personen som trænes bliver lettere bevidstgjort om egne problemløsningsstrategier.
Tænkningen
Begreber & Sprog
Begrebsmæssige og sproglige færdigheders betydning for tænkning bliver tydelig – og let at rette træningen mod.
Top-down & Bottom-up
Man kan fokusere på bottom-up og top-down processer
Logisk Tænkning
Det er muligt at arbejde fokuseret med induktive og deduktive tankeprocesser.
Træneren
Optimering af interventioner
Effekten og responsen på trænerens guidning, støtte og mediering bliver tydelig.
Præcision i Guidning
Træneren bliver bevidst om nødvendigheden af præcision og detaljeringsgrad i sin guidning.
Kognitiv Afdækning
Træneren kan direkte se de kognitive udfordringer, som der er behov for at træne.